Gunakan MimeTex/LaTex untuk menulis simbol dan persamaan matematika.

Welcome to Forum Sains Indonesia. Please login or sign up.

Oktober 02, 2022, 01:38:56 AM

Login with username, password and session length

Topik Baru

Artikel Sains

Anggota
Stats
  • Total Tulisan: 139,638
  • Total Topik: 10,395
  • Online today: 50
  • Online ever: 441
  • (Desember 17, 2011, 09:48:51 AM)
Pengguna Online
Users: 0
Guests: 16
Total: 16

Aku Cinta ForSa

ForSa on FB ForSa on Twitter

amalan soleh

Dimulai oleh sayang, Juli 26, 2014, 03:31:09 PM

« sebelumnya - berikutnya »

0 Anggota dan 1 Pengunjung sedang melihat topik ini.

sayang

amalan soleh
al quran
2:81 (Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

2:82 Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya.

Amalan Soleh
Ada 2 pendapat
1. Amalan Soleh adalah orang-orang yang berbuat kerja-kerja kebaikan, jadi orang baik dan tidak berpuak-puak , walau pun mareka berpuak-puak mareka tidak menyalahi satu sama lain .

Cuntuhnya, kalau kita tanya orang "boleh kah kita tolong orang ?" semua orang jawab "BOLEH"

al quran :
49:13. Wahai manusia, Kami mencipta kamu lelaki dan perempuan, dan membuat kamu berbangsa-bangsa, dan bersuku-suku, supaya kamu mengenali satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa antara kamu. Sesungguhnya Allah Mengetahui, Menyedari.

Orang-orang siam beragama Buza/Budha berkata :
ใคร ทำ ดี ได้ ดี ใคร ทำ ชั่ว ได้ ชั่ว
Siapa-siapa buat baik dapat baik siapa-siapa buat jahat dapat jahat

Tentang ibadah
al quran
10:41. Jika mereka dustakan kamu, maka katakanlah, "Bagiku amalanku, dan bagimu amalanmu; kamu berlepas diri daripada apa aku buat, dan aku berlepas diri daripada apa kamu buat."
=====
2. Amalan Soleh adalah orang-orang yang berbuat amal ibadah menjadi orang jahat dan berpuak-puak dan berbangga dengan apa yang ada dalam puak mareka

Cuntuhnya, kita tanya orang , "boleh kah kita baca Usalli di ketika handak sembahyang" ada satu puak berkata :" sunah buat boleh pahla tinggal tidak berdosa"

dan ada puak lain pula berkat "tidak boleh , Bida'ah sesat berdosa masuk Neraka"

al-quran :
30:31. Berkesesalanlah kepada-Nya. Dan kamu takutilah Dia, dan lakukanlah solat, dan jangan menjadi daripada orang-orang yang menyekutukan (Syirik),

30:32. Daripada orang-orang yang memecahkan agama mereka, dan menjadi golongan-golongan, tiap-tiap golongan berbangga dengan apa di sisi mereka.

2:113. Orang-orang Yahudi berkata, "Orang-orang Kristian tiada sesuatu(kebenaran)", dan orang-orang Kristian berkata, "Orang-orang Yahudi tiada sesuatu(kebenaran)"; dan mereka baca al-Kitab. Demikianlah juga orang-orang yang tidak tahu berkata, serupa ucapan mereka. Allah akan hakimkan antara mereka pada Hari Kiamat mengenai apa yang mereka selisihka

Sama dengan :
Orang Sunni berkata "Orang Syiah tiada sesuatu kebenaran", dan orang Syiah berkata "Orang Sunni tiada sesuat kebenaran"

Ini semua berlaku, di sebabkan tentang ibadah yang berbeza saja, Cuntuhnya cukup satu saja yaitu tentang sembahyang lima waktu, sama-sama hukum wajib, sama-sama berkiblat Kabah yang satu di Mekah, tetapi cara-cara sembahyangnya itu berbeza saja..

Tentang makanan :
Ulama A berkata kura-kura haram di makan, Ulama B berkata kura-kura itu halal di makan. dan kalau Ulama A berkata katak halal di makan , Ulama B pula berkata katak haram di makan. dan bagitu lah seterusnya menjadikan hukumnya berbeza antara Ulama-ulama itu

al Quran
16:35 Dan berkatalah orang-orang kafir musyrik: "Kalaulah Allah menghendaki, tentulah kami tidak menyembah selain daripadanya sesuatupun, - (tidak) kami dan tidak juga datuk nenek kami; - dan tentulah kami tidak mengharamkan sesuatu pun dengan ketiadaan perintahnya". Demikianlah juga yang telah dilakukan oleh orang-orang yang terdahulu daripada mereka. (Apa yang mereka katakan itu adalah salah semata-mata) kerana bukankah Rasul-rasul semuanya tidak bertanggungjawab selain daripada menyampaikan (kehendak dan hukum Allah) dengan cara yang jelas nyata?

5:82. Sungguh, kamu mendapati manusia yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang percaya(kepada Al-Quran) ialah orang-orang Yahudi, dan orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama); dan sungguh kamu mendapati mereka yang paling dekat dalam kasih sayang terhadap orang-orang yang percaya ialah orang-orang yang berkata, "Kami adalah orang-orang Kristian"; itu adalah kerana sebahagian mereka adalah paderi-paderi dan rahib-rahib, dan mereka tidak menyombongkan diri.

6:148. Orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama) akan berkata, "Sekiranya Allah menghendaki, tentu kami tidak menjadi orang-orang yang mempersekutukan(Allah dengan Ulama), dan tidak juga bapa-bapa kami, dan tidak juga kami mengharamkan sesuatu." Begitulah orang-orang sebelum mereka mendustakan sehingga mereka merasakan bencana Kami. Katakanlah, "Adakah kamu sebarang pengetahuan untuk kamu mengeluarkan kepada kami? Kamu hanya mengikuti sangkaan, semata-mata dugaan."

4:48 Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya, dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah , maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.