Forum Sains Indonesia

Ilmu Terapan => Kesehatan => Topik dimulai oleh: fitrie pada April 28, 2009, 09:01:54 AM

Judul: Flu Babi
Ditulis oleh: fitrie pada April 28, 2009, 09:01:54 AM
ada yang tau tentang flu babi gak? katanya virus penyebab flu babi itu merupakan mutasi dari flu burung......... apa betul ?
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: biobio pada April 28, 2009, 09:06:35 AM
aku belum paham benar tentang ini, hanya saja kemarin rame ya pas di meksiko banyak yang kena itu.. kalo ga salah itu varian flu burung yang seharusnya menyerang manusia (H3N2) namun juga bisa nyerang babi...
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: syx pada April 28, 2009, 10:02:42 PM
flu babi itu kan pilek pada babi... ;D
emang sih babi ama manusia kan mirip banget. organ babi dalam banyak kasus bisa ditransplantasikan ke manusia tanpa penolakan. insulin babi juga lebih cocok digunakan pada penderita DM ketimbang insulin  sapi. jadi penyakit yang ada di babi kemungkinan besar bisa ditularkan pada manusia.
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: syx pada April 30, 2009, 03:26:49 AM
Government Issues Alert For Outbreak Of Swine Influenza

A string of deaths caused by swine flu in the United States and Mexico has triggered the Indonesian Health Ministry to warn that immediate preventive measures must be taken. The Ministry’s Disease Control Director General Tjandra Yoga Aditama said on Sunday 26 April that it would gather all scientific-related data on the virus, coordinate with the World Health Organization (WHO), with health medical officers in all of the country’s ports, with health research agencies and cooperate with the Agriculture and Foreign Ministries. Tjandra said that Port Health Offices (KPPs) were on alert and that letters had been circulated to KPPs nationwide. However, Tjandra said, the government has yet to issue a warning or travel ban for Indonesians from visiting swine flu-attacked countries. The government has tightened its control of the possible movement of the people at all ports and airports by using thermal scanners to screen passengers.

Swine flu in humans can vary in severity from mild to severe. Between 2005 until January 2009, 12 human cases of swine flu were detected in the U.S. with no deaths occurring. However, swine flu infection can be serious. In September 1988, a previously healthy 32-year-old pregnant woman in Wisconsin was hospitalized for pneumonia after being infected with swine flu and died 8 days later. A swine flu outbreak in Fort Dix, New Jersey occurred in 1976 that caused more than 200 cases with serious illness in several people and one death. Swine flu, 2009, has killed 86 people and affected possibly 1400 others in Mexico since April 13. There are 20 confirmed cases in five US states and suspected cases in Canada and France, and 10 people have tested positive for influenza A in New Zealand. (Sources: CDC | The Guardian | news.com | Antara | Okezone | The Jakarta Post)   

Swine Influenza (swine flu) is a respiratory disease caused by type A influenza viruses that causes regular outbreaks in pigs. People do not normally get swine flu, but human infections can and do happen. Swine flu viruses have been reported to spread from person-to-person, but in the past, this transmission was limited and not sustained beyond three people.

In late March and early April 2009, cases of human infection with swine influenza A (H1N1) viruses were first reported in Southern California and near San Antonio, Texas. Other U.S. states have reported cases of swine flu infection in humans and cases have been reported internationally. H1N1 is contagious and is spreading from human to human. However, at this time, it not known how easily it spreads between people.

The symptoms are similar to the symptoms of regular human flu and include fever, cough, sore throat, body aches, headache, chills and fatigue. Some people have reported diarrhea and vomiting. In the past, severe illness (pneumonia and respiratory failure) and deaths have been reported with swine flu infection in people. Like seasonal flu, swine flu may cause a worsening of underlying chronic medical conditions.

Swine influenza is thought to be spread in the same way that seasonal flu spreads; namely from person to person through coughing or sneezing of people with influenza. Sometimes people may become infected by touching something with flu viruses on it and then touching their mouth or nose. Swine influenza viruses are not spread by food, from eating pork or pork products. Eating properly handled and cooked pork products is safe.

Infected people may be able to infect others beginning 1 day before symptoms develop and up to 7 or more days after becoming sick. That means that you may be able to pass on the flu to someone else before you know you are sick, as well as while you are sick. People are advised to wash their hands, stay in good general health, get plenty of sleep, be physically active, manage stress, drink plenty of fluids and eat nutritious food. Try not touch surfaces that may be contaminated with the flu virus. Avoid close contact with people who are sick.

The Centre for Disease Control (CDC) recommends the use of oseltamivir or zanamivir for the treatment and/or prevention of infection. Antiviral drugs are prescription medicines (pills, liquid or an inhaler) that fight against the flu by keeping flu viruses from reproducing in the body. If you get sick, antiviral drugs can make your illness milder and make you feel better faster. They may also prevent serious flu complications. For treatment, antiviral drugs work best if started soon after getting sick (within 2 days of symptoms).

People with swine influenza virus infection should be considered potentially contagious as long as they are symptomatic and possible for up to 7 days following onset. Children, especially younger children, might potentially be contagious for longer periods.

Germs can be spread when a person touches something that is contaminated with germs and then touches his or her eyes, nose, or mouth. Droplets from a cough or sneeze of an infected person move through the air. Germs can be spread when a person touches respiratory droplets from another person on a surface like a desk and then touches their own eyes, mouth or nose before washing their hands.

There is no vaccine available to protect against swine flu but there are everyday actions that can help prevent the spread of germs that cause respiratory illnesses like influenza:


If you get sick, the CDC recommends that you stay home from work or school and limit contact with others. Cover your mouth and nose with a tissue when coughing or sneezing. Put used tissues in the waste basket. Cover your mouth if you do not have a tissue and clean your hands every time you cough or sneeze.

Washing your hands often will help protect you. Wash with soap and water or clean with alcohol-based hand cleaner. The CDC recommends that when you wash your hands - with soap and warm water - that you wash for 15 to 20 seconds. When soap and water are not available, alcohol-based disposable hand wipes or gel sanitizers may be used. If using gel, rub your hands until the gel is dry. The gel doesn't need water to work; the alcohol in it kills the germs on your hands.

Symptoms include fever, body aches, runny nose, sore throat, nausea, or vomiting or diarrhea. If you become ill and experience any of the following warning signs, seek emergency medical care. In children emergency warning signs that need urgent medical attention include:

In adults, emergency warning signs that need urgent medical attention include:
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: skuler pada April 30, 2009, 09:29:03 AM
hm.. dapet d milis...ni yg bahasa indon gw attach... abis baca2 skilas... emang flu babi itu kayaknya varian bsama influensa ama flu burung..
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Muztank pada Mei 01, 2009, 02:15:16 AM
jadi jawabannyua..
benar klo emang dari flu burung...
trus masuk tubuh babi baru ditularkan ke manusia..
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: syx pada Mei 01, 2009, 06:52:52 AM
tubuh babi dipake sebagai tempat koalisi virus-virus flu untuk membentuk keturunan yang berbeda sifatnya dari virus seblomnya. kabarnya kelebihan flu babi ini cuma pada pada penyebarannya yang lebih cepat ketimbang virus lainnya. tapi kalo masalah mematikan masih kalah ama flu burung. kalo emang virusnya sama dengan virus manusia biasa ya mustinya orang indonesia ga perlu takut. orang kita kan cenderung lebih tahan ketimbang orang bule. liat aja, kalo orang amrik sana kena flu mereka langsung ambruk, ga masuk kerja. kalo di kita kan beda. separah apa pun masi bisa masuk kerja dan jalan-jalan ke mall sambil nyebarin virusnya.
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: skuler pada Mei 09, 2009, 10:43:40 PM
separah apa pun masi bisa masuk kerja dan jalan-jalan ke mall sambil nyebarin virusnya.

tetep gamasala kan... toh gabakalan parah2 amat kasiatnya... orang2 indon gicu lhhoooo.... :D

emang ni pirus uda ada yg nyampe ke indon gitu?
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: biobio pada Mei 10, 2009, 06:15:29 AM

emang ni pirus uda ada yg nyampe ke indon gitu?
kemarin ada 3 yang sempat dicurigai, untung hasil uji labnya negatif.
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Muztank pada Mei 10, 2009, 09:14:08 AM
bener sih...
gue aja tiap hari musti flu...
hidung mengluarkan lendir pula..
tapi ga napa2..
wkekkeke
rasanya gue alergi de...
tapi ga tau alergi apa...
da 1 taunan ni..
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Pi-One pada Mei 11, 2009, 04:34:10 AM
Flu babi kan kombinasi antara flu babi, flu burung dan flu manusia. Jadi menyebutnya flu babi sebenarnya kurang tepat...
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: skuler pada Mei 11, 2009, 06:19:26 AM
harusnya apa dong? flu bubasia (burung-babi-dan manusia) ?
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Muztank pada Mei 11, 2009, 11:46:11 AM
disebut flu babi karena mutasinya di tubuh babi kan...
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Zailendri Wijaya pada Mei 17, 2009, 04:22:46 AM
apa mungkin flu babi itu merupakan salah satu rekayasa genetika virus yang dikembangkan oleh  para ilmuma eropa dan barat..seperti flu burung..????/
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Zailendri Wijaya pada Mei 17, 2009, 04:26:18 AM
flu babi merupakan flu yang berasal dari babi yang virusnya dikenal dgn nama H1N1.. penyebaran cepat hampir sama dengan flu burung.. jadi jika menemukan gejala demam tiba2 disertai flu.. dan pernah kontak dengan babi atau unggas yang terjangkit segera laprkan ke petugas medis denga segera agar bisa segera ditangani..

kunjungi juga blog gue di : www.zailendriwijaya87.blogspot.com
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: biobio pada Mei 17, 2009, 07:47:30 AM
flu babi merupakan flu yang berasal dari babi yang virusnya dikenal dgn nama H1N1.. penyebaran cepat hampir sama dengan flu burung.. jadi jika menemukan gejala demam tiba2 disertai flu.. dan pernah kontak dengan babi atau unggas yang terjangkit segera laprkan ke petugas medis denga segera agar bisa segera ditangani..
persis iklan pemerintah di tv... ;D
Judul: Re: apa sih flu babi itu?
Ditulis oleh: Alicha pada Mei 25, 2009, 02:18:17 AM
Flu Babi
 
Flu Babi alias swine flu atau swine influenza, sekarang ini sudah meningkat statusnya jadi fase 5, berdasarkan pada pernyataan WHO kemarin Rabu, 29 April 2009. Menurut Direktur Jenderal WHO ( WHO Director-General ) Dr. Margaret Chan, untuk pandemic virus flu babi ini harus diambil tindakan serius secara tepat karena kapasitasnya untuk menyebar secara cepat ke setiap negara di seluruh dunia. Dan setiap negara mempersiapkan segala sesuatunya untuk menghadapi pandemi flu babi ( swine flu ) ini ( semoga saja tidak mampir ke Indonesia wabah flu babi tersebut ).


*Sumber : http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2009/h1n1_20090429/en/index.html
*Berita seputar flu babi / swine influenza di WHO : http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html
*Untuk mengetahui fase-fase pandemi flu babi, silahkan dibaca disini : http://www.detiknews.com/read/2009/04/30/091127/1123675/10/mengenal-fase-pandemi-flu-babi


Flu babi diketahui disebabkan oleh virus influenza A subtipe H1N1, H1N2, H3N1, H3N2, and H2N3.
Informasi selengkapnya tentang flu babi atau swine flu ini bisa dilihat di wikipedia Indonesia : http://id.wikipedia.org/wiki/Flu_babi, dan wikipedia bahasa Inggris yang lebih lengkap beserta referensinya : http://en.wikipedia.org/wiki/Swine_influenza. Perihal swine influenza, Influenza A, Signs and symptomps atau gejala-gejala terjangkiti flu babi, pencegahan ( prevention ), treatment, dan sebagainya.
Judul: Flu Babi mewabah
Ditulis oleh: Adelia.rike351 pada Mei 26, 2009, 03:59:03 AM
Firus H1N1 (flu babi/swine flu) adalah penyakit menular berbahaya. Virus ini dapat menyebar melalui perantara hewan maupun udara. Virus ini disebabkan oleh virus flu ayam dan flu manusia tercampur dalam tubuh babi. Virus ini sudah menyebar hampir di seluruh dunia dan sudah menelan banyak korban jiwa. Untuk Indonesia,tidak ada virus ini; tetapi virus ini bisa menyebar ke Indonesia bila ada turis yang terinfeksi virus ini.
Judul: Re: Flu Babi mewabah
Ditulis oleh: clarasy pada Mei 26, 2009, 04:05:27 AM
hatie2 dengan wabah virus ini....baca berita, di filipina jg udah ada korban...
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: biobio pada Mei 27, 2009, 12:44:51 AM
orang indonesia kok belum ada yang kena ya? apa karena banyak yang muslim, ga pernah makan babi makanya aman?
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: syx pada Mei 27, 2009, 03:05:29 AM
penyebarannya bukan lewat babi lagi... tapi antar manusia.
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: Muztank pada Mei 28, 2009, 01:12:01 AM
mank dari daging babi yg udah di cuci bersih n di goreng ampe suhu tinggi , masi bisa menyebar?
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: syx pada Mei 28, 2009, 07:20:05 AM
ga... tapi kalo muztank nyium babi yang lagi ingusan bisa.
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: loser1942 pada November 06, 2009, 11:44:54 AM
muztank??
Judul: Biobio
Ditulis oleh: biobio pada November 06, 2009, 03:03:00 PM
Muztank itu nama user.
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: loser1942 pada November 08, 2009, 08:37:48 AM
ohh..
hehehe....
jadi malu..
haha..
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: syx pada Juni 23, 2011, 10:06:54 PM
update terbaru:

Swine Flu Starting to Show Resistance to Drugs

LONDON (Reuters Health) Jun 10 - A novel variant of H1N1 flu has emerged in Asia with a genetic adaptation giving some resistance to Roche's Tamiflu and GlaxoSmithKline's Relenza, the two mainstay drugs used to tackle the disease.

Researchers said more than 30% of H1N1 flu infection samples from people in northern Australia, and more than 10% of those in Singapore, collected during the early months of 2011 had mildly reduced sensitivity to the two drugs.

There was no significant reduction in sensitivity to peramivir, an experimental flu drug from BioCryst Pharmaceuticals.

The new variant has also been detected in other parts of Asia-Pacific, according to a report by the World Health Organization (WHO) Collaborating Center for Reference and Research on Influenza in Melbourne, published in the journal Eurosurveillance.

Although this genetic mutation has been seen before in a small number of human seasonal flu and H5N1 bird flu cases, it has not previously been reported in the H1N1 novel flu strain that is believed to have originated in North American swine.

H1N1 flu emerged in Mexico and the United States in March 2009 and spread rapidly across the world. The WHO believes about 18,450 people died from the virus up to August 2010, including many pregnant women and young people. The WHO declared the pandemic over in August.

The new virus has not gone away, however, and seasonal flu vaccines being offered across the world include the H1N1 strain. Flu vaccines are made by several drugmakers including GlaxoSmithKline, Sanofi and Novartis.

SOURCE: bit.ly/m5hgKv

Eurosurveillance, June 9, 2011
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: Muztank pada Juli 15, 2011, 12:51:49 PM
wah saya baru sadar ditulis di sini klo cium babi..haha..
wah2...

klo skrg flu babi dah gmn kabarnya ya? sudah hilang dari berita..
apa masih banyak yg mati karenanya ya..
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: Astrawinata G pada Agustus 24, 2011, 02:54:14 PM
sudah hilang dari berita :) tapi penyakitnya kayaknya masih berkembang
Judul: Re: Flu Babi
Ditulis oleh: syx pada Agustus 25, 2011, 11:47:55 PM
virusnya masih bermutasi... berusaha mencari cara untuk mengatasi obat yang dikembangkan manusia.
Judul: Re:Flu Babi
Ditulis oleh: semut-ireng pada Januari 02, 2012, 01:38:36 PM

ya mustinya orang indonesia ga perlu takut. orang kita kan cenderung lebih tahan ketimbang orang bule. liat aja, kalo orang amrik sana kena flu mereka langsung ambruk, ga masuk kerja. .


Ha,  makin mantap nich,  orang Indonesia punya kekebalan alami / kekebalan ras terhadap influenza .................................... :)

Flu Babi,  H1N1,  subtipe virus influenza A itu pula yang dikatakan sebagai penyebab pandemi flu terbesar di dunia pada tahun 1918 - 1919.    Dikenal juga dengan nama Spanish Flu.

Ada beberapa teori tentang asal-usul H1N1 penyebab pandemi 1918.    Pertama,  diduga berasal dari China yang lalu menyebar ke wilayah2 dunia lainnya,  termasuk Amerika.  Kedua,  berasal dari salah satu pos tentara Inggris di wilayah Perancis,  dan menyebar ke seluruh dunia melalui orang2 terinfeksi virus tersebut,   para pelaut dan tentara Amerika yang pulang dari Eropa.   Dan ketiga,  teori yang terbaru,  pandemi itu berasal dari  Haskell County, Kansas, sebuah daerah terisolasi dan jarang penduduknya,  dan di masa itu diketahui ada peternakan babi.   Mungkin dari teori terakhir itu muncul nama baru flu babi / Swine Flu menggantikan nama Spanish Flu.

Klaim asal-usul H1N1 dari AS,  dan menolak teori lainnya,  bukan tidak ada alasannya.  Itu diperlukan untuk menyusun kebijakan publik,  tentu  ......ujung-ujungnya adalah anggaran, hehehe ........................ :D
Judul: Re:Flu Babi
Ditulis oleh: semut-ireng pada Januari 03, 2012, 11:15:27 PM
Ada teori lain yang mengatakan bahwa pandemi / epidemi tahun 1918 yang disebabkan oleh virus flu babi itu adalah akibat dari vaksinasi  :

Kutip

THE SPANISH INFLUENZA EPIDEMIC OF 1918 WAS CAUSED BY VACCINATIONS


I WAS AN ON-THE-SPOT OBSERVER OF THE 1918 INFLUENZA EPIDEMIC

All the doctors and people who were living at the time of the 1918 Spanish Influenza epidemic say it was the most terrible disease the world has ever had. Strong men, hale and hearty, one day would be dead the next. The disease had the characteristics of the black death added to typhoid, diphtheria, pneumonia, smallpox, paralysis and all the diseases the people had been vaccinated with immediately following World War 1. Practically the entire population had been injected "seeded" with a dozen or more diseases — or toxic serums. When all those doctor-made diseases started breaking out all at once it was tragic.

That pandemic dragged on for two years, kept alive with the addition of more poison drugs administered by the doctors who tried to suppress the symptoms. As far as I could find out, the flu hit only the vaccinated. Those who had refused the shots escaped the flu. My family had refused all the vaccinations so we remained well all the time. We knew from the health teachings of Graham, Trail, Tilden and others, that people cannot contaminate the body with poisons without causing disease.

When the flu was at its peak, all the stores were closed as well as the schools, businesses — even the hospital, as the doctors and nurses had been vaccinated too and were down with the flu. No one was on the streets. It was like a ghost town. We seemed to be the only family which didn’t get the flu; so my parents went from house to house doing what they could to look after the sick, as it was impossible to get a doctor then. If it were possible for germs, bacteria, virus, or bacilli to cause disease, they had plenty of opportunity to attack my parents when they were spending many hours a day in the sick rooms. But they didn’t get the flu and they didn’t bring any germs home to attack us children and cause anything. None of our family had the flu — not even a sniffle— and it was in the winter with deep snow on the ground.

When I see people cringe when someone near them sneezes or coughs, I wonder how long it will take them to find out that they can’t catch it — whatever it is. The only way they can get a disease is to develop it themselves by wrong eating, drinking, smoking or doing some other things which cause internal poisoning and lowered vitality. All diseases are preventable and most of them are cureable with the right methods, not known to medical doctors, and not all drugless doctors know them either.

It has been said that the 1918 flu epidemic killed 20,000,000 people throughout the world. But, actually, the doctors killed them with their crude and deadly treatments and drugs. This is a harsh accusation but it is nevertheless true, judging by the success of the drugless doctors in comparison with that of the medical doctors.

Judul: Re:Flu Babi
Ditulis oleh: Monox D. I-Fly pada November 23, 2015, 11:50:14 AM
Ha,  makin mantap nich,  orang Indonesia punya kekebalan alami / kekebalan ras terhadap influenza .................................... :)

Itu bukannya karena suhu dingin di negara barat lebih ekstrim?